DENİZCİLİK DOSYASI /// Ahmet Çelenoğlu : İkinci El Tekne Alacakl ara Kısa Notlar

İkinci el bir tekne alırken ayırdığınız paranın %70’ini tekne bedeli olarak %30’unu ise onarım ve iyileştirme bedeli olarak düşünün. %30 aslında iyimser bir rakamdır. Kötü seçiilmiş bir teknede bu oran %50 olabilir. Kullanacağınız süre içerisinde yıllık bakımlar, bağlama giderleri buna dahil değildir. Marinalar neredeyse İstanbul’da orta halli bir evin kirası kadara malolur. İki senede bir, tercihen her sene karaya alma, zehirli boya, tutya ve diğer giderleri de dikkate almalısınız.

2. Üretici maliyet olarak teknenin sadece %30’unu yapar, diğer malzemeleri hazır olarak alır ve monte eder. Yelken donanımı, yelkenler, motor, dümen, salma, elektronik cihazlar bunun örnekleridir. Teknelerin yıllar içinde değer kaybının yüksek olması bu nedenledir.

3. Yenilenmiş, iyi bakılmış ve benzeri sözlerle sunulan teknelere dikkat edin. Ne zaman yenilemiş? Neler yenilenmiş? Doğru yapılmış mı?

4. İkinci el bir teknede yenilenmesi gereken en önemli kısımlar yelken donanımı ve motordur. Motor ömrünü 6000 saat olarak kabul edin. Çok daha fazla dayanabilir ama sık sık küçük de olsa arıza çıkaracaktır, kenara çekip park edemeyeceğinize göre rektifiye veya en doğrusu motor değiştirmek gerekebilir. Tekne yelkenli de olsa seyirde genellikle motor kullanımı %50 kabul edilebilir. Yelken ömrü gezi teknesinde 7-8 yıldır. Arma için de 8 sene sağlıklı ömür biçilmektedir. 8-10 yılda armanın gözden geçirilmesi hatta yenilenmesi, direkte çatlak korozyonu nedeni ile oluşacak bozulmaların önlenmesi gereklidir. Salma da yelken donanımıdan sayılır. Salma saplamalarının dibinden su gelmesi veya somunların veya saplamaların paslanmış görünmesi, saplamaların değişmesi gerektiğine işaret eder. Salmanın indirilmesi hiç de ucuz değildir.

5. Sail Drive adı verilen şanzımanların 1500 saatte konik kavramasının değişmesi gerekir. Her yıl kuyruk keçeleri de değişmelidir. Teknenin iyi tutulmuş bir bakım defteri yoksa bu zamanlara dikkat edin.

6. Teknede boyut önemlidir. Tekne boyları ft veya m olarak ölçülüp bu değer ön planda olsa da iki teknenin büyüklüğü aslında boylarının küpleri kıyaslanarak yapılmalıdır. 30 ft bir tekne ile 36 ft bir tekneyi kıyaslarsak biri diğerine göre %20 değil 30 x 30 x 30 =27000 36 x 36 x 36 = 46656 yani %73 büyüktür. Tekne masrafları da hemen hemen bu oranlarda artacaktır, diğer taraftan da büyük tekne daha konforludur. Her tekne açık denize çıkar, bu teknenin içinde yaşayanlar koşullara ne kadar dayanır, dikkat etmek gerekir. Depolama alanlarının yetersizliği, açık denizde yeterli emniyeti olmayan başaltı veya kıç kamarada uyumaya çalışmak oldukça zordur.

7. Karı koca 60’larında bir çift donanımı doğru yapılmış 60 ft (18 m) bir tekneyi yönetebilir.

8. Güvertede tik çok şık görünür ve ayakların kaymasını en iyi önleyen kaplamadır, ömrü çok uzun olsa da yapıştırma veya vidalamalar azami 15 yıl içinde ayrılmaya başlar, tekne içine su girebilir veya çıtalar oynadığı için kullanımı zorlaşır. Sıcak iklimlerde de ayaklarınızı yakar.

9. İyi bir tekne mimarı tarafından çizilmiş ve mimardan bağımsız bir üretici tarafından yapılmış tekne seçmeye çalışın, üreticinin yanında çalışan bir mimarın teknesine göre daha uygun olacaktır. Tekne mimarı ve üreticisi yarış teknesi mimarı veya üreticisi olmasın. Yarış teknesi ve gezi teknesinin amaçları farklıdır bu nedenle üretimleri de farklı yapılır.

10. Tekne tuvaletleri bozulur, denizde onarımları ise hiç kolay değildir. Çift tuvaletli bir tekne bu nedenle tercih edilebilir.

11. Teknenin emniyet donanımı en az yelken donanımı ve motor kadar önemlidir. Can salı veya şime bot, yangın söndürücüler, gerekli boyutlarda sintine pompaları ilk temin edilenler olmalıdır. Büyük ekranlı bir harita cihazı, elektronik rüzgar göstergesi olması çok iyi olursa da emniyet malzemelerinin öncelikle temini gerekir.

12. Aynı model tekneyi kullanmadıysanız, mutlaka bir kaç saatlik seyre çıkın, motorla seyredin, yelken açın, orsa gidin, apaz ve pupa gidin, dümeni siz tutun ve teknenin nasıl davrandığını hissedin.

13. Tekneye baktığınızda en küçük bir şüpheniz varsa başka tekneye bakın. Teknik destek için mutlaka sörvey yaptırın. Yatakların boyutu, sizn boyunuz kısa olduğu için sorun yaratmazsa da su kesiminin altında bir kelepçenin çatlaması veya yerinden çıkması tekneyi kolaylıkla batırabilir.

Ahmet Çelenoğlu

acelenoglu

543 494 71 71

http://tekneuzmani.com/satinalma.pdf

__,_._,___

Reklamlar

Etiketlendi:, , ,

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: